Vanliga frågor

  • Var och när hämtar jag ut nycklarna till min nya lägenhet?

    När du flyttar in på Stubor hämtar du ut dina nycklar till din nya bostad den första vardagen i månaden från 13.00 till 15.00 på Stubor kontor. Infaller den 1:e på en lördag, söndag eller helgdag, kan nycklarna hämtas som tidigast nästkommande vardag. Vid frågor om nyckelutlämning kontakta uthyrning@stubor.se 

     

  • Hur betalar jag hyran för min lägenhet?

    Hyresavi kommer till din epost varje månad och kan även hittas i ”Mina sidor

  • Jag kan inte logga in i ”Mina sidor”

    Maila uthyrning@stubor.se så får du hjälp.

  • Vad ska jag tänka på när det gäller hemförsäkring?

    En hemförsäkring är ett bra skydd för dig som bor i hyresrätt. Genom den undviker du att drabbas av ekonomiska förluster vid brand, inbrott eller vattenskador. Har du ingen hemförsäkring rekommenderar vi att du tecknar en. Om du redan har en giltig hemförsäkring rekommenderar vi dig att säkerställa att försäkringsbeloppet är tillräckligt stort. 

    Vi rekommenderar.
    Studentförsäkring - Hemförsäkring student - Länsförsäkringar (lansforsakringar.se)

    Tecknar du deras försäkring innan den 30 september får du ett kostnadsfritt Trygghetskit till ett värde av ca 450 kronor.

  • Får jag göra hål i väggarna för tavlor eller speglar?

    I en lägenhet är tillåtet att borra upp till fyra hål utan att betala. Därefter kostar det 200 kr per hål. Kontakta service@stubor.se om du har fler frågor kring vad som gäller i din lägenhet.

  • Vad menas med 10-månaders hyra?

    Det innebär att det är hyresfritt under sommaren. För juni och augusti betalar man en halv månadshyra. För juli är det helt hyresfritt. Akutrum har 12 månaders hyra. 

  • Vad gäller kring avfallssortering?

    I Växjö sorterar vi restavfall och matavfall var för sig i olika kärl. Restavfall sorteras i det gröna sopkärlet och matavfallet i det grå kärlet. Papperspåsar till matavfall finns att hämta i soprummen. Grovsopor såsom möbler, elektronisk utrustning, lysrör, kartonger och större föremål lämnas på kommunens återvinningscentraler. Det är hyresgästens ansvar att transportera föremålen dit. Kom ihåg att nedskräpning är straffbart enligt svensk lag. Att lämna osorterat avfall i soprummen anses som nedskräpning. Det gör också saker som lämnas i trapphus, korridorer, vindsutrymmen och ytterområden. Kasta inte grillkol eller engångsgrillar i soprummen på grund av brandrisken. Låt dem stå kvar utanför. 

  • Hur tar jag hand om min lägenhet?

    Fönster: Rengör både in- och utsida.
    Element: Öppna luckor och dammsug filter. Torka alla sidor.
    Väggar: Torka av. Upp till fyra hål är tillåtna för att undvika extra kostnader vid utflytt.
    Köksfläkt: Ta bort filter och blötlägg, rengör fläkten och lampans plastlucka.
    Luckor och skåp: Torka alla ytor, använd mirakelsvamp för fettfläckar.
    Spis: Dra ut spisen, rengör runtom och invändigt.
    Diskbänk: Rengör vask, diskbänk, vägg och sopkärl.
    Kyl/frys: Avfrosta och koppla ur, rengör noggrant runtom och invändigt.
    Badrum: Rengör dusch, toalett, handfat, badrumsskåp och golvbrunn.
    Lampor: Byt trasiga lampor.
    Frånluftsdon och tilluftsfilter: Dammsug och torka dessa.

  • Varför får jag inte ha en dörrmatta i korridoren utanför min dörr?

    På grund av lukt och brandrisk får inga föremål placeras i korridoren. Det gäller alla typer av föremål; dörrmattor, skor, soppåsar, cyklar mm. Vår personal kontrollerar korridorerna varje morgon.

  • Min lägenhet är strömlös. Vad ska jag göra?

    Det kan hända att strömmen till belysning, kyl eller frys slutar att fungera. Då kan du göra följande;
    Du som bor i hus 20-26; du hittar ditt elskåp i trapphuset mittemot hissen
    Du som bor i hus 30-32; du hittar elskåpet i trapphuset på ditt plan
    Öppna elskåpet med din lägenhetsnyckel. Se efter så att du tar rätt säkringar, se schema på insidan av dörren till elskåpet. Är de riktade nedåt, tryck upp dem. Kolla jordfelsbrytaren (jfb) för din lägenhet och de som sitter på första raden, huvudsäkringarna. Alla skall vara riktade uppåt. Du som bor i hus 28 har säkringsskåp i lägenheten.

  • Jag har problem med min Internetuppkoppling. Vad ska jag göra?

    Kontakta vår Internetleverantör NetAtOnce så hjälper de dig.

  • Mina grannar stör genom att spela hög musik, vem kan jag kontakta?

    Störningar kan variera. Oavsett om det rör sig om hög musik, en fest med för hög ljudvolym eller långvariga hundskall så försök först tala med din granne. Din granne kanske inte är medveten om att han eller hon stör dig och uppskattar därför förmodligen din direkta kontakt. Din kontakt kan också förebygga växande problem och irritation. 

    Vill du inte ta kontakt med din granne vänder du dig under kontorstid till oss på Stubor kontor på uthyrning@stubor.se.

    Förbered dig då på att ge oss information om dig, vilket typ av störning det gäller, vilken byggnad och lägenhetsnummer störningen gäller, när och hur ofta detta har skett. Sker störningen vardagar efter kl. 16:00 och helger ringer du Stubor störningsjour på 

    076- 037 83 47 och ger dem information om störningen så de kan göra besök på platsen och uppmärksamma och informera den som stör.

    Den störande faktureras då för utryckningskostnaden på 2 500 SEK samt en varning av Stubor.

  • Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?

    Om du ska studera eller arbeta tillfälligt på annan ort, eller ska prova på att bo sambo, har du möjlighet att under begränsad tid hyra ut din lägenhet i andra hand – men du måste ha för avsikt att återvända till lägenheten. Vill du ansöka om andrahandsuthyrning lämnar du ett andrahandskontrakt och ett antagningsbesked eller anställningsbevis till vårt kontor i god tid innan uthyrningen är tänkt att påbörjas. Ansökningar behandlas i mån av tid. Kom ihåg att det är du som hyresgäst som är ansvarig gentemot oss även när du hyr ut i andra hand. Ansökan om andrahand skickas in till uthyrning@stubor.se

  • Jag vill säga upp min lägenhet. Vad gäller?

    Skicka in din uppsägning till uthyrning@stubor.se .Du har alltid tre kalendermånader som uppsägning. Om du exempelvis säger upp din lägenhet under januari blir februari, mars och april dina uppsägningsmånader. Nästa hyresgäst får kontrakt på lägenheten från och med 1 maj.

  • Vad innebär hyreslagen?

    När du bor i lägenhet gäller hyreslagen. Den säger bland annat att du som hyresgäst måste ta hänsyn till grannar exempelvis genom att spela musik med lagom volym och se till att annat ljud hålls på låg nivå. Detta gäller dygnet runt. Klagomål från dina grannar kan leda till uppsägning av kontraktet hos oss. Om du själv upplever att en granne stör, börja med att själv ta kontakt med grannen – det är inte säkert att denne är medveten om störningen. Kvarstår problemet kan du skicka ett mejl till uthyrning@stubor.se där du skriver vilken lägenhet det gäller och vilka dagar och tider du har upplevt störningen. Då upplyser vi personen ifråga om att grannarna störs och att det enligt hyreslagen inte är tillåtet att störa sina grannar.

  • Vad innebär personuppgiftslagen?

    Personuppgiftslagen (PUL) handlar om behandling av personuppgifter. De personuppgifter du lämnar till hyresvärden i samband med att du tecknar hyresavtal kommer att behandlas i den utsträckning som behövs för att kunna fullgöra avtalet. Det kan gälla hyresaviseringar, hyresförhandlingar, information till hyresgästerna och annat som hör till den löpande förvaltningen. Även personuppgifter som inhämtats under hyresförhållandet kan komma att behandlas, såsom uppgifter om betalningsförsummelser och störningar i boendet. Dina uppgifter kan också komma att lämnas ut till organisation eller förening som hyresvärden är medlem i samt andra företag och organisationer som hyresvärden samarbetar med i sin fastighetsförvaltning, till exempel organisation av hyresgäster. Uppgifter kan komma att inhämtas från myndigheter och kreditupplysningsinstitut. Uppgifterna kommer endast att behandlas inom bostadsföretaget. Du har rätt att en gång om året gratis få besked om vilka personuppgifter om dig som behandlas och på vilket sätt. Du kan också begära rättelse av de uppgifter som behandlas. Personuppgifterna kommer bara att behandlas under den tid din ansökan är aktuell. Det innebär att samtliga personuppgifter kommer att gallras när du har meddelat att du inte längre önskar kvarstå som bostadssökande. Detta gäller också om din ansökan om bostad avslås. Om skälet till att ansökan avslagits är att du inte kunnat godtas på grund av misskötsamhet i ett tidigare boende, bevaras dock uppgifterna under tre månader efter avslagsbeslutet. 

STUBOR CAMPUS

Slottsstaden 1

1 rum & kök: 471 st
2 rum & kök: 8 st

Slottsstaden 3 

1 rum & kök: 224 st
2 rum & kök: 12 st

Centrum: 2 km

På vårt område finns det grillplatser, bastu, studierum m.m. för våra hyresgäster.

 

Läs mer om området

Välj webbplats att besöka

Välj område inom Stubor att besöka